luni, 27 aprilie 2015

Proiect de lectie- Poluarea



Proiect didactic pentru implementarea în clasă


Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială ”P. H. Zangopol”, Buzău

Numele și prenumele: Ciupic ( Ungurenașu ) Adriana

 Disciplina: Științe





Clasa/Vârsta
Unitatea
Titlul activității didactice
Timp

Clasa a IV-a

(10-11 ani)

MEDII DE VIAȚĂ

Protecţia mediului.
Surse de poluare

1 oră



Justificarea didactică pentru utilizarea Tehnologiilor Multimedia / Hypermedia
Obiective de învățare
        Voi folosi videoclipul despre poluare pentru impactul vizual și auditiv. În felul acesta elevii mei pot conștientiza efectele nocive pe care le are poluarea asupra mediului înconjurător. Este vorba de fapt de acțiuni necugetate ale omului care dăunează grav mediului.
        De asemenea, colajul realizatfolosin Picasa din poze ale colegilor lor poate fi model pentru implicarea viitoare în acțiuni de protecție a mediului.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
                   O1 -  să sesizeze cauzele poluării mediului;
                   O2 – să recunoască diferite tipuri de poluări;
                   O3 -  să exemplifice diverse materiale şi substanţe poluante;
                   O4 – să reutilizeze materialele poluante;
                   O5 – să cunoască şi să aplice măsuri de prevenire ale poluării mediului;
                   O6 – să utilizeze elemente de limbaj specifice temei propuse.



Termeni cheie
Resurse
·         Mediu înconjurător
·         Medii de viață
·         Poluare
·         Factori de mediu
·         Protejarea mediului
STRATEGII DIDACTICE:   
                   a) resurse procedurale: dialogul dirijat, observaţia, demonstraţia, explicaţia, problematizarea, descoperirea deductivă;
                   b) resurse materiale: harta fizică, globul pământesc, fişe de lucru individual, suporturi vizuale- videoclip despre poluare, portofolii, obiecte din materiale refolosibile;
                   c) resurse informaţionale: M.E.N. –Programe şcolare pentru învăţământul primar, Bucureşti, 1998;
Dumitru Radu – Geografie clasa a-IV-a – Suport didactic pentru fixarea şi îmbogăţirea cunoştin-
                           ţelor,Editura Aramis;
Floarea DobranBiologie-manual pentru clasa a-V-a, Editura Terra 


Desfășurarea activității didactice
1.      Moment organizatoric
Se stabileşte liniştea în clasă. Elevii îşi pregătesc cele necesare orei; sunt prezentaţi invitaţii şi scopul prezenţei lor.
2.      Captarea atenției
Elevii vor citi fragmente de texte literare (2-3) din care reies aspecte ale frumuseţilor şi bogăţiilor patriei noastre.
În acest timp voi expune panouri cu planșe reprezentând frumuseţi ale naturii.
3.      Anunţarea temei şi a obiectivelor
Am învăţat în orele trecute despre frumuseţi şi bogăţii naturale ale ţării noastre.
În această oră vom discuta şi vom analiza împreună aspecte ce ţin de poluarea acestor frumuseţi şi cauzele ce duc la poluare. De asemenea vom vedea efecte , dar şi modalităţi prin care putem stopa poluarea.
Scopul lecției de astăzi este de a vedea care sunt factorii poluanţi, să daţi exemple de zone poluate şi să învăţăm cum să prevenim noi înşine poluarea. Scriu titlul pe tablă şi elevii îl scriu pe caiete.
4.      Dirijarea demersului didactic
  Voi proiecta spre vizionare elevilor filmul despre poluare  cu imagini din diverse medii poluate şi le voi cere elevilor să le privească cu mare atenţie pentru a putea apoi să discutăm despre cele observate.
Deoarece este mai uşor să lucrăm pe fişe individuale cât mai schematic, elevii vor avea fişa nr. 1 pe bănci.
Elevii vor fi rugaţi să completeze în jurul cuvântului  Poluare cât mai multe cuvinte ce le vin în minte legate de poluare (metoda brainstorming).
Să completăm acum pe fişă o definiţie a poluării:
Poluarea mediului este distrugerea echilibrului ecologic natural prin materiale şi substanţe toxice.
-          Care sunt efectele poluării?
-          Care medii pot fi poluate?
Se completează fişele:
-          aer;
-          apă;
-          sol;
5.      Fixarea și evaluarea cunoștințelor
Cum credeţi că se poluează?
Se completează fişele schematic:
Ø  Solul:
- aruncarea gunoaielor la întâmplare;
- îngrăşăminte chimice în agricultură;
- detergenţi;
- insecticide folosite contra dăunătorilor;
- ploi acide;
- accidente industriale;
- putrezirea unor animale;
- incendii;
- deşeuri agricole şi industriale.
Ø  Apa:
- substanţe poluante aduse prin spălarea solului;
- resturi animale şi vegetale;
- ape menajere evacuate în ape curgătoare;
- accidente navale cu scurgeri de petrol (Marea Neagră);
- deversarea resturilor industriale;
- ape fierbinţi din termocentrale.
Ø  Aerul:
- gaze;
- fum;
- praf;
- cenuşă.
Ø  Alte tipuri de poluări:
Sonicăpoluarea prin zgomote puternice de orice natură.

Naturală: cutremure, vulcani, uragane, incendii, inundaţii, fulgere, furtuni, vânturi.                                                                                                                                                                                   
Dacă am văzut cauzele şi efectele poluării mediului să găsim acum împreună şi câteva căi, măsuri de protecţie:
-          să învăţăm, încă de mici , cum să păstrăm curăţenia;
-          să nu rupem plantele, ci să plantăm cât mai multe;
-          să nu aruncăm deşeurile la întâmplare;
-          să nu facem zgomot mare;
-          să colectăm hârtia şi să o ducem la centre special amenajate;
-          să nu aruncăm gunoaie în apă;
-          să nu provocăm incendii etc.
-          de asemenea ne putem implica în mai multe acţiuni de voluntariat pentru protejarea mediului.
EXEMPLU: în curtea școlii cu prilejul acțiunii ”Romania, lets do it!”, cu elevii implicati într-un proiect POSDRU - ADS.
        














6.      Asigurarea retenției și a transferului
Aprecieri generale şi individuale. Vor fi notaţi elevii care s-au remarcat în mod deosebit.



Finalizarea proiectului de lecție
Pentru ora următoare, elevii vor avea ca temă de realizat desene în care să redea forme variate de poluare, să realizeze afișe sau colaje prin decuparea și lipirea de diferite materiale din mass-media (imagini sau articole) despre efectele poluării, să realizeze prezentări ppt pe tema dată.


Evaluarea
Abilități și cunoștințe
Deprinderi tehnice
Activitatea de acasă se poate realiza în echipe, iar prezentarea lucrărilor se va face în clasă și se vor face aprecieri, interevaluări și notări.


Un comentariu: