Proiect didactic
pentru implementarea în clasă
Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială ”P.
H. Zangopol”, Buzău
Numele și prenumele: Ciupic ( Ungurenașu )
Adriana
Disciplina: Științe
Clasa/Vârsta
|
Unitatea
|
Titlul activității didactice
|
Timp
|
Clasa a IV-a
(10-11 ani)
|
MEDII DE VIAȚĂ |
Protecţia mediului.
Surse de poluare
|
1 oră |
Justificarea didactică pentru
utilizarea Tehnologiilor Multimedia / Hypermedia
|
Obiective de învățare
|
Voi folosi videoclipul despre poluare pentru impactul vizual și auditiv.
În felul acesta elevii mei pot conștientiza efectele nocive pe care le are
poluarea asupra mediului înconjurător. Este vorba de fapt de acțiuni
necugetate ale omului care dăunează grav mediului.
De asemenea, colajul realizatfolosin Picasa din poze ale colegilor lor
poate fi model pentru implicarea viitoare în acțiuni de protecție a mediului.
|
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1 - să sesizeze cauzele poluării mediului;
O2 – să recunoască diferite tipuri de poluări;
O3 - să exemplifice
diverse materiale şi substanţe poluante;
O4 – să reutilizeze materialele poluante;
O5 – să cunoască şi să aplice măsuri de prevenire ale poluării
mediului;
|
Termeni cheie
|
Resurse
|
·
Mediu
înconjurător
·
Medii de
viață
·
Poluare
·
Factori de
mediu
·
Protejarea
mediului
|
STRATEGII DIDACTICE:
a) resurse procedurale: dialogul dirijat, observaţia,
demonstraţia, explicaţia, problematizarea, descoperirea deductivă;
b) resurse materiale: harta fizică, globul pământesc, fişe de
lucru individual, suporturi vizuale- videoclip despre poluare, portofolii,
obiecte din materiale refolosibile;
c) resurse informaţionale:
M.E.N. –Programe şcolare pentru învăţământul primar, Bucureşti, 1998;
Dumitru Radu – Geografie clasa a-IV-a – Suport didactic pentru fixarea şi îmbogăţirea
cunoştin-
ţelor,Editura
Aramis;
Floarea Dobran –Biologie-manual
pentru clasa a-V-a, Editura Terra
|
Desfășurarea activității
didactice
|
1.
Moment organizatoric
Se stabileşte liniştea în clasă. Elevii îşi
pregătesc cele necesare orei; sunt prezentaţi invitaţii şi scopul prezenţei
lor.
2.
Captarea atenției
Elevii vor citi fragmente de texte
literare (2-3) din care reies aspecte ale frumuseţilor şi bogăţiilor patriei
noastre.
În acest timp voi expune panouri cu planșe
reprezentând frumuseţi ale naturii.
3.
Anunţarea temei şi a obiectivelor
Am învăţat în orele trecute despre
frumuseţi şi bogăţii naturale ale ţării noastre.
În această oră
vom discuta şi vom analiza împreună aspecte
ce ţin de poluarea acestor frumuseţi şi cauzele ce duc la poluare. De
asemenea vom vedea efecte , dar şi modalităţi prin care putem stopa poluarea.
Scopul lecției de astăzi este de a
vedea care sunt factorii poluanţi, să daţi exemple de zone poluate şi să
învăţăm cum să prevenim noi înşine poluarea. Scriu titlul pe tablă şi elevii
îl scriu pe caiete.
Deoarece este mai uşor să lucrăm pe fişe
individuale cât mai schematic, elevii vor avea fişa nr. 1 pe bănci.
Elevii vor fi rugaţi să completeze în
jurul cuvântului Poluare cât mai multe cuvinte ce le vin în minte legate de
poluare (metoda brainstorming).
Să completăm acum pe fişă o definiţie a
poluării:
Poluarea mediului este distrugerea echilibrului ecologic
natural prin materiale şi substanţe toxice.
-
Care
sunt efectele poluării?
-
Care
medii pot fi poluate?
Se completează fişele:
-
aer;
-
apă;
-
sol;
5.
Fixarea și evaluarea cunoștințelor
Cum credeţi că se poluează?
Se completează fişele schematic:
Ø
Solul:
- aruncarea
gunoaielor la întâmplare;
- îngrăşăminte
chimice în agricultură;
- detergenţi;
- insecticide
folosite contra dăunătorilor;
- ploi acide;
- accidente
industriale;
- putrezirea
unor animale;
- incendii;
- deşeuri
agricole şi industriale.
Ø
Apa:
- substanţe
poluante aduse prin spălarea solului;
- resturi
animale şi vegetale;
- ape menajere
evacuate în ape curgătoare;
- accidente
navale cu scurgeri de petrol (Marea Neagră);
- deversarea
resturilor industriale;
- ape fierbinţi
din termocentrale.
Ø
Aerul:
- gaze;
- fum;
- praf;
- cenuşă.
Ø
Alte
tipuri de poluări:
Sonică – poluarea prin zgomote puternice de
orice natură.
Naturală: cutremure, vulcani, uragane,
incendii, inundaţii, fulgere, furtuni, vânturi.
Dacă am văzut cauzele şi efectele
poluării mediului să găsim acum împreună şi câteva căi, măsuri de protecţie:
-
să
învăţăm, încă de mici , cum să păstrăm curăţenia;
-
să
nu rupem plantele, ci să plantăm cât mai multe;
-
să
nu aruncăm deşeurile la întâmplare;
-
să
nu facem zgomot mare;
-
să
colectăm hârtia şi să o ducem la centre special amenajate;
-
să
nu aruncăm gunoaie în apă;
-
să
nu provocăm incendii etc.
-
de
asemenea ne putem implica în mai multe acţiuni de voluntariat pentru
protejarea mediului.
EXEMPLU: în curtea școlii cu prilejul acțiunii ”Romania, lets do it!”, cu
elevii implicati într-un proiect POSDRU - ADS.
6. Asigurarea retenției și a transferului
Aprecieri generale şi individuale. Vor
fi notaţi elevii care s-au remarcat în mod deosebit.
|
Finalizarea proiectului de lecție
|
Pentru ora următoare, elevii vor avea ca temă de
realizat desene în care să redea forme variate de poluare, să realizeze afișe
sau colaje prin decuparea și lipirea de diferite materiale din mass-media
(imagini sau articole) despre efectele poluării, să realizeze prezentări ppt
pe tema dată.
|
Evaluarea
|
|
Abilități și cunoștințe
|
Deprinderi tehnice
|
Activitatea de acasă se poate realiza în
echipe, iar prezentarea lucrărilor se va face în clasă și se vor face
aprecieri, interevaluări și notări.
|
Felicitari!
RăspundețiȘtergere